سروده های   "نافذ"

سروده های "نافذ"

فرهنگی - علمی
سروده های   "نافذ"

سروده های "نافذ"

فرهنگی - علمی

پاسخ به احمدی نژاد

پاسخ به احمدی نژاد

در یکی از خطبه های نماز جمعه ی تهران، خطیب محترم با توجه به آنچه از مفاد آیاتی از کلام الله مجید می دانستند، اظهار داشتند که اگر بارندگی کم است به خاطر گناهان بندگان است، این سخنان دستمایه ی نقد نه به شکل مؤدبانه که توأم با تمسخر و گستاخی توسط محمود احمدی نژاد قرار گرفت و دامنه ی این جسارت را تا به آنجا رساند که دین آن خطیب محترم نماز جمعه و رهبری معظم انقلاب را دین شیطان نامید. من ریشه ی اصلی این موضع گیری را نادانی و بیسوادی و در عین حال غرور و انگیزه ی آن را شهوت قدرت ارزیابی می کنم. ذیلاً به نمونه هایی از آیات کلام الله مجید که مؤیّد نظر آن خطیب محترم می باشد، اشاره می کنم:

۱- «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ لَٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» (اعراف/۹۶)
و اگر مردم دیارها ایمان آورده و تقوی می ورزیدند، قطعاً ما برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى گشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] عملکردشان [گریبان ] آنان را گرفتیم.

۲- خداوند در آیه ی دیگری می فرماید:
«وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ» (إبراهیم/ ۷)
 و [همچنین به خاطر بیاورید] هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، [نعمت خود را] بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!»

۳- در آیه ی دیگری می فرماید:
«وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ...» (الطلاق/ ۲ و۳)»
 و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه برون رفت از مشکلات را برای او فراهم می‏ کند، و از جایی که خود او احتمالش را هم نمی دهد، روزی اش می‏ دهد [و برایش گشایش ایجاد می کند]

۴- باز در آیه ی دیگری در سوره ی جن می فرماید:
«وَ أَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا» (جن/۱۶)
و اینکه اگر [مردم ] در این راه درست، پایدارى ورزند، قطعاً آب گواراى سعادت را به ایشان می نوشانیم.

اما تفسیر و تحلیل این آیات:

آیات مورد اشاره به روشنی نشان می دهد که سنت های الهی در این دنیای خاکی به رفتار و عملکرد بندگان بستگی بسیط دارد‌. این طور نیست که خداوند این چرخ را به حرکت آورده و آن با رفتاری استاتیک می چرخد، خیر گردش این چرخ داینامیک است.
«یَسْأَلُهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، ۚ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» (الرحمن/۲۹)
هر که در آسمانها و زمین است [چه آگاهانه و چه ناآگاهانه هر چیز را] از او درخواست مى کند. هر لحظه او در کاری است.
و از آیه ی «ولو اهل القری آمنوا و اتّقَوا لفتحنا علیهم برکاتٍ من السّماء و الارض» که با ولو اهل القری، آغاز  شده است، این مفهوم استفاده می شود که این شاکله ی جامعه و رفتار عمومی مردم است که موجبات نزول برکات یا تنگی نعمات و بروز نقمات را فراهم می کند.
 اما خطیب محترم هم لازم بود قبل از هر چیز به گناهان دانه درشت ها که به اموال مردم دست اندازی می کنند و اعتماد مردم را از نظام می گیرند نهیب می زد و سپس به گناهان ریز و درشت عامه ی مردم‌. و همین غفلت و بی تدبیری موجب شد که آن تشنه ی قدرت، همه رهبران نظام را
مورد هجمه ی گستاخانه ی خود قرار دهد و البته عدم شناخت خود از معارف قرآنی را هم آشکار کند.

سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهاى کافر، وضع بهترى دارند و کشورهاى اسلامى با مشکلات فراوانى روبرو هستند؟
پاسخ: اغلب کشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را یدک می کشند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در عمل در بین مردم آنجا حاکم نیست. در کشورهایی که ما از آنها به بلاد کفر یاد می کنیم، اغلب در عمل به دستورات اجتماعی اسلام -که رابطه ی انسانها با یکدیگر است- خیلی بهتر از ما عمل می شود. راستگویی، احترام متقابل فیمابین مردم، تذکر به یکدیگر و رعایت قانون و استقرار سامانه های قدرتمند اطلاعاتی -که امکان سوء استفاده از موقعیت شغلی و فرار از قوانین را کم می کند- و نیز وضع مجازات های سنگین برای تخلف کنندگان، موجبات گشایش و نزول نعمت را فراهم می کند.
امام علی(ع) آن عصاره دانایی تاریخ فرمود:
«الله! الله! فِی القُرآنِ، لایَسبِقُکُم بِالعَمَلِ بِهِ غَیرَکُم» : خدا را خدا را [مراقب باشید که] در عمل به قرآن دیگران [یعنی غیر مسلمانان] از شما پیشی نگیرند [و بکوشید شما پیشتر و بیشتر از آنان به قرآن عمل کنید]. (نهج البلاغه/ نامه 47)
و این همان چیزی است که پس از سیر در بلاد شرق و غرب عالم، از سوی اندیشمند و مصلح بزرگ جهان معاصر، جناب سید جمال الدین اسدآبادی عنوان شد که: «رفتم غرب، اسلام دیدم و مسلمان ندیدم و برگشتم شرق، مسلمان دیدم و اسلام ندیدم.»

مفسر بزرگ حضرت آیة الله العظمی جوادی آملی، در جواب این سؤال، پاسخی مشابه آنچه عرض شد داده اند.
اما باید دانست که گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است، چنانکه قرآن مى‏ فرماید:
«فلمّا نَسوا ما ذُکّروا بِه، فَتحنا علیهِم أبوابَ کلّ شى‏ءٍ حتی اذا فرحوا بما اوتوا  اخذناهم بغتةً فاذا هم مُبلسون»  (انعام/۴۴)  چون آنچه را که به آن تذکّر داده شدند، فراموش   کردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم [تا سرمست شوند.] و ...

گاهی این «فتحنا علیهم الواب کل شیء» کید الهی است که فرمود:
«انّهُم یَکیدونَ کَیداً و أکیدُ کیداً، فمَهِّلِ الکافرینَ أمهِلهُم رُوَیداً»
آنان ترفندی می زنند و من نیز ترفندی می زنم، [ای پیامبر ما!] کافران را برای مدتی کوتاه مهلت ده،

در قرآن، دو نوع گشایش و براى دو گروه مطرح است:
 الف) رفاه و گشایش براى خوبان که همراه با برکات است، «فَتَحنا علیهم برکات»
ب) رفاه و گشایش براى کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب کلّ شى‏ء»، زیرا چه بسا نعمت‏ها، ناپایدار و سبب غَفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیله‏ ى مهلت و پرشدن پیمانه‏ ى آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى هم نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت‏ها براى مؤمنین باشد، مایه‏ ى برکت است، و اگر براى کفّار باشد، ناپایدار و وسیله‏ ى قهر الهى است.
اما باید قبول کنیم که قرآن بین ما مسلمانان بسیار مهجور است.

از مصادیق بارز آیه ی «لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض»، دوران ظهور حضرت مهدى (عج) است که به گفته‏ ى روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر مى‏ شود.

احمدی نژاد در سخنانی هوچی گرانه، این سخن خطیب محترم را از دید خود نقد کرده اند و گستاخانه دین این خطیب محترم و رهبران نظام را دین شیطان نامیده اند. نه اینکه بگویم همه ی سخنان ایشان باطل است، بلکه بعضی از حرف هایش درست است ولی از آن اراده ی باطل می شود، آنگونه که امام علی (ع) فرمودند که: «کلمةُ حقٍّ یُرادُ بِها الباطل»
*ملاحظه می فرمایید این سخن خطیب محترم، ترجمان آیات فوق الذکر است. پس این، خطای خطیب نیست؛ بلکه جفای خریف است. این سند آشنا نبودن جناب احمدی با معارف قرآنی است. اما این اشکال ندارد. میزان فهم این نگارنده هم از  آیات کلام الله مجید، حتما و بلاتردید با نقصان فراوان روبروست. اشکال اساسی آن است که انسان از سر غرور و نادانی امام جمعه شهر و حتی رهبری بی بدیل انقلاب را انگ دین شیطانی بزند. خوشبختانه ظرفیت جامعه برای تحمل آرای مخالف قدری بالا رفته است. در مناظرات انتخاباتی هم از جانب آقای احمدی نژاد حملات ناجوانمردانه کم دیده نشد. یک بار بیچاره کروبی مورد این هجمه قرار گرفت که شما متخصص نیستی. خوب، عرض می کنم که اداره ی جامعه به هزاران هزار تخصص نیاز دارد که جناب احمدی نژاد شاید یکی از آن هزاران را می دانست. مدیریت جامعه، علم مدیریت همراه با کمالات انسانی نیاز دارد که احمدی نژاد فاقد هر دو بود‌ و متاسفانه کروبی نتوانست پاسخ ایشان را بدهد.
 
جناب احمدی نژاد! شما هنوز ادبیات نقد علمی را نیاموخته اید. لازمه ی نقد علمی، ادب و ادبیات فاخر است، نه اهانت و هتاکی! *

البته لازم است به این نکته هم اشاره کنم که این سخن خطیب محترم توجیه کننده ی بی تعهدی بعضی از مسؤولین نیست که دست به اختلاس میزنند یا از رانت هایی برای پر کردن جیب خود استفاده می کنند و بر گرده ی مردم مظلوم ما سوار می شوند.
خطیب نماز جمعه باید از قدرت فوق العاده ی در اختیارش، برای مبارزه با این زالوها و آفات مدیریت کشور به نحوی مطلوب استفاده کند‌. همچنین باید از بازخوردها و انتقادات نمازگزاران، برای دفع مسؤولین بی کفایت مدد بگیرد. این نقد البته به همان خطیب محترم وارد است که لازم است خود را  در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی روز، به روز نگه دارد و از کنار گرفتاری های مردم ساده عبور نکند. از خطیب های نماز جمعه -همانطور که جناب استاد رحیم پور ازغدی فرمودند- بیش از اینها انتظار می رود.

اما مثَل این روزهای جناب احمدی نژاد به بیماری مانند شده است که پزشکان از درمانش مأیوس شده اند و می گویند حالا دیگر بگذارید هر چه می خواهد بخورد.
«و یَمُدُّهُم فی طُغیانهِم یَعمَهون»
محمًد علی مشایخی(نافذ) ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد